torsdag 24 juni 2010

Livräddning

Vår ena magnifika klätterros hade i år den goda smaken att dö och skjuta nya skott istället.
Väldigt lämpligt, då det bakom rosen finns ett rejält eftersatt källarfönster. Och med rejält eftersatt menar jag att det är målat 2 ggr på 75 år, beläget i österläge med stark morgonsol. Att det bara är målat 2 ggr är väl förmodligen detta fönsters räddning. Det har sluppit den hemska grön-blå plastfärgen som sitter på resten av husets fönster.

Fönstret är i kanonskick om man bortser från alla torksprickor.

Insatsen har bestått i att skrapa, ta loss glaset, mätta karm och båge med flera, flera, flera lager linolja (jag tog ren linolja, ingen halvolja), kitta och måla. Beslagen vågade jag mig inte på att ta bort, jag gissar att risken att jag inte får dit de igen är stor.
Karmen har fått 4 lager engelskt rött (varav de första två lagren spädda med 50% linolja). Bågarna ligger färdiga för målning, men det dåliga vädret har gjort att kittet torkat väldigt långsamt. Jag hoppas hinna få på åtminstone 2 lager färg på bågarna under midsommarhelgen.

Snart klart med andra ord! Men slutresultatet visas inte förrän det är HELT klart:-) I denna lilla hörna brevid entrén planerar vi att ha vår sommar-frukost-hörna där vi kan sitta och lukta på de fantastiska rosorna när de blommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar