fredag 7 januari 2011

Tapetångest

Det är visserligen ingen brådska för det är långt ifrån färdigt i sovrummet. Men tapeter måste man ju börja fundera på i alla fall.
Sovrummet är det rum där jag liksom funderat minst, hittills. Det kändes tidigare så långt borta med renovering där. Men nu är vi ju redan i full gång!
Jag vet inte riktigt vilken känsla jag vill åt, heller... vilket gör det hela ännu svårare.

Jag trodde jag ville ha en ganska ljus, klassisk medaljongtapet. Eller så ville jag ha en romantiskt blommig? Kanske någonting i rosa? Alla våra möbler i sovrummet är vita och rummet har två söderfönster. Så det räcker nog med ljus ändå? Kanske är det bättre med lite uppiggande FÄRG?
Vi försökte titta förutsättningslöst både vad gäller fabrikant, pris, färger, mönster och typ. Ändå blev förslagen dessa...



En tapet som funnits länge i tankarna är Duro Gammelsvenska "Hudiksvalls teater". Vi funderade på den till vardagsrummet innan vi hittade den ljusblå magnoliatapeten formgiven på 30-talet. "Hudiksvalls teater" är ju visserligen från en annan tidsepok än vårt hus, men det är det ju mycket som är så det känns som en fånig invändning. Den är ju liksom bara så läcker!


Så vad tycker ni? Kan man ha denna i ett sovrum? Eller passar den bättre i en hall, med ljus bröstning nedtill? Någongång ska vi ju göra hallen också...


Eller ska man ha en sån här typ av tapet? (Borås Anno 1905). Passar kanske bättre i en matsal?

Eller en pyjamasrandig tapet? Måste bara hitta passande pyjamas också...
Ingen av ovanstående kvalar väl in som en klassisk sovrumstapet, eller? Vad brukar man ha i sovrum? Nu vill vi ha åsikter och kommentarer!! :-)

En annan smått fantastisk tapetkollektion vi hittade var Boråstapeters "Falsterbo". Kanske kan man ha den här smått galna tapeten inne på en liten toalett? Jag blir glad bara av tanken:-)



7 kommentarer:

  1. Den överst är tokigt fin! Jag röstar på den jag!! :)

    SvaraRadera
  2. Som sovrumstapet röstar jag definitivt på den översta. Den hade vi i vårt matrum i första huset och jag älskar den tapeten. Den blir verkligen bra i ett helt rum också.

    I den här länken finns bilder på hur vårt matrum blev: http://ekenasgard.wordpress.com/2009/09/01/huset-i-stromsnasbruk/

    Vi kommer absolut använda tapeten igen. Det blir inte i matrummet men kanske i vardagsrummet... eller i vårt sovrum faktiskt.

    De andra två gillade jag sådär. Lite trista i ett sovrum även om den andra är fin. Den sista med fåglarna var underbar till en liten toalett eller nåt sånt.

    //Sophie

    SvaraRadera
  3. Hej,
    förstår dina funderingar över tapeter...blå är ju en lugn och sval sovrumsfärg, men mönstren kanske är mer för "matsal". Medaljongtapeter i dovare färger kan ju funka i sovrum. Gröna nyanser är ju också en bra sovrumsfärg. Fågeltapeten var helt underbar, kan ju iofs funka som fond i ett sovrum, tillsammans med nån dov färg från tapeten...
    Lycka till!

    Hälsningar Jenny

    SvaraRadera
  4. Hej! Roligt med tapetval redan! Jag röstar faktiskt cokså på den översta, den är superfin, och jag tycker att blått passar fint in i erat sovrum. Matchar ju även resten av de färdiga rummen och det är viktigt i ett relativt litet hus tycker jag.

    SvaraRadera
  5. Jag röstar på den sista! Tyckte den var helskön! Ni har ju redan det jätteljust i dovrummet så lite mörkare färg med glada fåglar på blir kanon! =)

    SvaraRadera
  6. Jag röstar helt klart på den översta alternativet.

    Kommer säkert ha något liknande i vårt sovrum när det är dags att fixa där inne :)

    På andra plats röstar jag på ditt andra alternativ..

    SvaraRadera
  7. Den där tapeten med talgoxarna har jag också tittat på! Är sugen, men ändå tveksam.

    SvaraRadera