tisdag 5 april 2011

Mer färg och nu laddar vi inför helgens maraton!!

Nu när det är klart så måste jag säga att taket faktiskt är toksnyggt! Det ser faktiskt limfärgsmålat ut (heja fusket!). Det är vitt och matt och ser vackert penselmålat ut! Lite svårt att fånga på bild bara... Övriga snickerier i sovrummet är färdigmålade. Man spar en otrolig massa tid när man bara målar allting 2 ggr! Jag är fortfarande imponerad av Allbäcks färg rent målarmässigt. Den är superenkel att måla med och täcker fantastiskt MEN det blir lite väl tydliga pensellinjer för min smak. Så trots alla fördelar, kanske det ändå inte är den helt perfekta färgen. Vi får testa ett nytt fabrikat när burken är slut. Det kan ju även vara så att den helt perfekta färgen faktiskt inte finns? :-) När snickerierna i sovrummet blir vita och fina sticker det gamla gulnande elementet ut lite väl mycket. Den här gången har vi faktiskt nog med tid att hinna måla det. Tidsbesparingen beror mycket på att Allbäcks linoljefärg faktiskt har betydligt kortare torktid (max 24 tim) jämfört med Gysinges (som hos oss krävt MINST 48 tim) och att vi bara målar snickerierna 2 ggr. Så jag slänger på ett lager av samma linoljefärg som vi använt till snickerierna för att få det att smälta in lite bättre. Halvfärdigt element. Smutsgult och lite vitare... Jag är mentalt allergisk mot smutsgult. Kanske just för att precis allt här i huset ÄR smutsgult. När man sedan vet att det bott inomhusrökare i huset så bara MÅSTE allt gult bort oavsett om det gula är en primär färg eller inte. Mycket är målat med gulnad oljefärg, köket har beige-gula (smutsfärgade luckor) och hallen är klargul. Vi har ju nästan ingen lukt kvar i huset nu, förutom i hallen om vi inte varit hemma på ett tag. Tänk vilket jobb det är att få bort gammal röklukt! Helgens projekt blir dessa:

  • Slipa golv.

  • Montera golvlister.

  • Tapetsera med tapeten "Vera".

  • Olja golv....

Jag kan inte bestämma mig för om golvet ska vara vitoljat, eller naturellt. Jag tror nog egentligen mer på naturellt eftersom allt blir så ljust där inne. Men Martin tror mer på vitoljat eftersom det blev så snyggt i barnrummet. Vi har ju ända till fredag på oss att bestämma oss:-)


"Svensk tapetkonst" låter flott. Passar säkerligen här på "Chateau Solhaga". På måndag ska vi ringa elektrikern så att han kan komma och dra lite el (Eljo Renova) till oss på övervåningen. Blir ren lyx att slippa alla skarvsladdar!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar