måndag 7 september 2009

Helomvändning!

Stopp i maskin, HALT, gör om och gör rätt!
Vårt principbeslut angående vattenbaserad färg ändrades kvickt efter att ha provmålat med den. Maken till "osexig" färg alltså... hopplös att måla med eftersom den torkar så snabbt och resultatet ser helt enkelt inte bra ut. Ytan, färgen, allt.

Lösningen kom efter ett tips från Sofie (tack!) om att stryka med helt outspädd linoljefärg för att slippa lösningsmedel. Vi har nu slipat bort all äcklig vattenbaserad färg och gjort om med linoljefärgen. Såååå snyggt det blir! :-) Stryks extremt tunt. Visst, det tar ett par dagar innan det går att måla över och det kommer nog att krävas 5(!) strykningar för att täcka helt men det blir supersnyggt!

2 kommentarer:

  1. Hej! Roligt att jag kunde hjälpa till. Jag har precis blivit inspirerad att prova ett annat fabrikat på färg än Gysinges som jag hittills använt. Gysinges färg är jättebra men lite seg att stryka outspädd. I helgen pratade jag med ottossons färgmakeri och den färgen verkar lovande. Har köpt en liten provburk så vi får se hur det går.

    Visst är det underbart att måla utam lösningsmedel. Helt plötsligt luktar färgen bara gott och rent av linoljan. Och ytan blir verkligen vacker! Jag "kan" inte måla med "vanlig" vattenbaserad färg längre för jag är så van vid linoljefärgen nu. Det blir inte alls snyggt. Är så glad att jag hittade linoljefärgen och jag tror inte ni kommer att ångra er. :-) //Sophie

    SvaraRadera
  2. Du får väldigt gärna skicka lite feedback angående Ottossons färg när du provat!

    SvaraRadera