söndag 27 mars 2011

Med beröm godkänt!

Får Martin som slitit med att slipa alla lister, spackla eländet och slipa, slipa, slipa....
Får Helene som slitit med att skrapa färg, slipa litegrann och måla.
Får Allbäcks linoljefärg (antikvit) som än så länge känns helt fantastisk att måla med.


Målade dörrfoder/karm. Dörren får vänta till sommaren när vi kan lyfta ut den.


Målad fönsterkarm/fönsterfoder. Fönsterbågarna väntar fortfarande på renovering, men blir nog sommarens första projekt. Glasen sitter löst och skallrar och i vintras var det tjockt med is mellan glasen....


Nån konstig variant av kreatur som faktiskt gör en hel del nytta med just målning:-)

Och så sist en recension av Allbäcks linoljefärg:

Den täcker (nästan) efter första strykningen, trots att man målar ganska tunt. Jämför jag med Gysinges vita eller Gysinges 2% grön umbra så har man samma täckning på EFTER 3 STRYKNINGAR!!!!! Något annat som skiljer är färgens förmåga (eller pigmentets?) att liksom "bita sig fast" i underlaget. När jag målat tunt med Gysinges färg i frästa spår på fönsterkarmarna så har pigmentet liksom inte fastnat. Det blir liksom ingen färg på de spetsiga kanterna när man stryker tunt. Men med Allbäcks färg fäster färgen precis lika tjockt (eller tunt) överallt. Allbäcks fäster även bättre på redan målade ytor som bara mattats ner. Detta har jag haft mycket problem med när jag använt Gysinges färger. Vi kommer dock fortsätta med Gysinges färger utomhus eftersom vi redan börjat måla huset med det.

Jag ser med spänning fram emot nästa strykning av listerna uppe i sovrummet och hoppas jag är lika nöjd då!

2 kommentarer:

  1. Intressant med en recension av färgen. Jag har själv inte testat den men det kanske är dags.

    Känner så väl igen det där med att ligga på golvet och ha sig för att klara av att måla. :-)

    SvaraRadera
  2. Hallå där!

    Ser att ni gör om ert sovrum för fullt.

    Tycker att ni ska gå med i tävlingen "Gör om ditt sovrum" som går ut på att visa bilder m.m. på hur man gör om/renoverar sovrummet. I prispotten ligger 2000 kr.

    Vore kul att se er i tävlingen, bilder har ni ju redan ser jag :)

    http://www.byggla.se/Diskussion/Gor-om-ditt-sovrum---Vinn-200-kr/

    Hälsningar,

    Joel

    SvaraRadera